Τρίτη 1 Μαρτίου 2022

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ «ΤΟΥ ΦΙΛΙΟΥ» ΤΟΥ ΚΛΙΜΤ.

                                                                          Γράφει η Μαρία Εξαρχοπούλου

Ο Γκούσταφ Κλιμτ (14 Ιουλίου 1862 - 6 Φεβρουαρίου1918), ήταν αυστριακός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της «απόσχισης της Βιέννης (αντίθεση ομάδας καλλιτεχνών στον συντηρητισμό που επικρατούσε στους κόλπους της Ακαδημαϊκής Ένωσης Αυστριακών Καλλιτεχνών)» και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό ( καλλιτεχνικό κίνημα που εμπνεύστηκε από τη μορφή και τη δομή της φύσης, ιδιαίτερα από τις γραμμές των φυτών και των λουλουδιών). 

Είχε σημαντική συμβολή στη διεθνή αναγνώριση της αυστριακής τέχνης, που υπήρξε από τις πρώτες που κατάφεραν να συνδυάσουν την εικονιστική με την αφηρημένη τέχνη.

     Ο Αυστριακός καλλιτέχνης είναι γνωστός για τα αιθέρια πορτρέτα του στα οποία χρησιμοποιούσε πλούσια μοτίβα. «Τα έργα που παρήχθησαν εκείνη την εποχή, διακρίνονται από διακριτά διαφορετικά επίπεδα και από ανάλαφρες λεπτομέρειες από φύλλα χρυσού. Εμπνευσμένο από τα Βυζαντινά μωσαϊκά, αυτό το επιχρύσωμα προσφέρει σε κάθε έργο μια λαμπερή εμφάνιση που απογειώνει το αιθέριο στοιχείο και στυλ του Κλιμτ». 

 «Το φιλί» είναι από τους πιο διάσημους πίνακες του Γκούσταφ Κλιμτ και από εκείνους που έχουν κακοποιηθεί περισσότερο από το εμπόριο αφού έχει αναπαραχθεί σε κάθε είδους επιφάνεια. Στο έργο βλέπουμε ένα ζευγάρι αγκαλιασμένο σε ένα λιβάδι από άνθη. Ο άνδρας είναι ντυμένος με μια γεωμετρικά σχεδιασμένη ρόμπα και με ένα στέμμα στο κεφάλι. Η γυναικεία φιγούρα φορά ένα πολύχρωμο φόρεμα και άνθη στα μαλλιά της. Ο άνδρας αγκαλιάζει το πρόσωπο της γυναίκας καθώς γέρνει για να τη φιλήσει. Εκείνη τυλίγει τα χέρια της γύρω από το λαιμό του, τα μάτια της κλείνουν γαλήνια, δίνοντας έμφαση στην ιδιαίτερη σύνδεση που δημιουργείται εκείνη τη στιγμή. Κάποιες πηγές αναφέρουν πως η γυναίκα που απολαμβάνει το φιλί του αγαπημένου της, είναι η μούσα του μεγάλου ζωγράφου η Emilie Floge, με την οποία ο ζωγράφος γνωρίστηκε όταν αυτή ήταν 17 ετών. Άλλες εικασίες αναφέρουν ότι πρόκειται για ένα από τα μοντέλα του, την Red Hilda, οποία είχε ποζάρει και σε άλλα έργα του. Γενικά, αν και υπάρχει μια σχετική σιγουριά  ότι είναι ο ίδιος που απεικονίζεται, το ζήτημα της γυναίκας δίπλα του περιπλέκεται λόγω της θυελλώδους ερωτικής ζωής του Κλιμτ, που αν και διατηρούσε σταθερή σχέση με την Emilie Floge, στο ενδιάμεσο είχε αποκτήσει 14 παιδιά με διαφορετικές συντρόφους. Ο συγκεκριμένος πίνακας είναι ίσως ο μόνος, στον οποίο η γυναίκα δεν εμφανίζεται σε κυρίαρχο ρόλο, αλλά υποταγμένη μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου της.  Οι φεμινίστριες τον κατηγορούν ότι παρουσιάζει τη γυναίκα ως παθητικό αντικείμενο στην αντρική επιθυμία, όμως το κοινό βλέπει απλώς μια απεικόνιση του έρωτα και του πάθους σε ένα φανταστικό και λουλουδένιο κόσμο.

     Όπως και να έχει, «το φιλί» παραμένει μέχρι και σήμερα η σταθερή γέφυρα του χθες με τον σύγχρονο κόσμο, ένα μήνυμα αγάπης και πραγματικής τρυφερότητας. Με τους μαγευτικούς χρυσούς τόνους, τις στυλιζαρισμένες μορφές και τη συναισθηματική του εικονογραφία «το φιλί» γοητεύει το κοινό. Σήμερα το εμπνευσμένο αυτό έργο βρίσκεται στην Γκαλερί του Belvedere στη Βιέννη.

 

LIFO.GR

Zarpa news.gr

ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ.GR

ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ.GR

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αρχειοθήκη ιστολογίου