Παρασκευή 3 Σεπτεμβρίου 2010

Πετρέλαιο με 1,3 ευρώ το λίτρο

Σε διπλασιασμό του κόστους θέρμανσης για τους Ελληνες πολίτες, που θα κληθούν φέτος το χειμώνα να πληρώσουν το πετρέλαιο προς 1,30 ευρώ το λίτρο, οδηγεί η εισήγηση του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με την οποία ο πρωθυπουργός καλείται από βήματος ΔΕΘ να ανακοινώσει την κατάργηση του σημερινού «χαμηλού» συντελεστή φορολόγησης, με αντιστάθμισμα το πάγωμα νέων αυξήσεων στον ΦΠΑ.

*Εκτίμηση αν ξεκινούσε τώρα η διάθεση πετρελαίου θέρμανσης **Εκτίμηση αν εξισωθεί ο ΦΕΚ
Παρότι η υλοποίηση μιας τόσο σκληρά αντιλαϊκής πρότασης αποτελεί θέμα κυρίως πολιτικής απόφασης, και πιθανόν έπεσε στο τραπέζι ώστε να ζυγιστούν οι αντιδράσεις, δεν παύει να είναι ιδιαίτερα δελεαστική για εκείνους που χειρίζονται τα δημόσια οικονομικά, δεδομένου ότι θα απέφερε άμεσα έσοδα της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ στο δημόσιο ταμείο. Δηλαδή όχι απλώς «ισοδύναμου αποτελέσματος», αλλά σημαντικά μεγαλύτερου από όσα υπολογίζεται να εισπράξει το Δημόσιο μέσω της μετάταξης προϊόντων και υπηρεσιών σε υψηλότερους συντελεστές φορολόγησης.

Παράγοντες της αγοράς καυσίμων εκτιμούν πως, εφόσον αποφασιστεί τελικά η ενοποίηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, η επιβάρυνση για ένα νοικοκυριό που «καίει» 1.000 λίτρα πετρελαίου ετησίως θα αυξηθεί από τα 650 ευρώ πέρυσι σε περίπου 1.300 ευρώ φέτος. Για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας, όπου λόγω καιρικών συνθηκών η κατανάλωση είναι ακόμη μεγαλύτερη, οι πολίτες θα φτάσουν να πληρώνουν συνολικά μέχρι και 4.000 ευρώ για να καλύψουν τις ανάγκες τους για θέρμανση.

Από 65-70 λεπτά

Η τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης από 0,65-0,70 ευρώ πέρυσι, εκτιμάται -σύμφωνα με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος- ότι με την εξίσωση των συντελεστών θα φτάσει περίπου στο 1,30 ευρώ το λίτρο, όσο δηλαδή πωλείται σήμερα και το πετρέλαιο κίνησης. Με βάση το ισχύον καθεστώς και τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η πώληση του θέρμανσης θα ξεκινούσε σήμερα περίπου στα 0,80 ευρώ το λίτρο, τιμή που είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με τον προηγούμενο χειμώνα. Από τις 15 Οκτωβρίου μέχρι και τις 15 Απριλίου, το πετρέλαιο θέρμανσης επιβαρύνεται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μειωμένο στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο (0,21 ευρώ το λίτρο), ενώ με την προτεινόμενη αλλαγή του συστήματος θα πωλείται με φόρο 412 ευρώτο χιλιόλιτρο.

Οι πρώτοι που αντέδρασαν χθες ήταν οι ίδιοι οι εκπρόσωποι του κλάδου των βενζινοπωλών, με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος να χαρακτηρίζει ως «απαράδεκτο» το υπό εξέταση σενάριο εξομοίωσης του φόρου. Σύμφωνα με την ΟΒΕ, η αύξηση της τιμής στο 1,3 ευρώ το λίτρο θα έχει ως αποτέλεσμα να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο το ήδη μειωμένο οικογενειακό εισόδημα, η κατανάλωση θα πέσει και άρα το κράτος θα χάσει έσοδα, η αγορά θα υποστεί νέα καθίζηση και η ανεργία στον κλάδο να αυξηθεί.

Η θέσπιση, πάντως, ενιαίου φορολογικού συντελεστή στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης αποτελεί πάντως χρόνιο αίτημα για την εξυγίανση της αγορά πετρελαιοειδών, και κυρίως για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, κυμαίνεται από 650 εκατ. ευρώ έως 1 δισ. ευρώ ετησίως. *

«Παιχνίδια» στα πρατήρια
Κρούσματα κερδοσκοπίας με τις τιμές των καυσίμων σε πολλές περιοχές της χώρας εντόπισαν έλεγχοι των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, ενώ το υπουργείο Οικονομίας ανακοίνωσε ότι θα στείλει τα στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Χοντρό «παιχνίδι» με τις τιμές εξακολουθεί να παίζεται από πρατηριούχους και εταιρείες εμπορίας στην Κρήτη, καθώς σε τοπικές αγορές διαπιστώθηκαν μεγάλες διαφορές στη χονδρική τιμή μεταξύ των εταιρειών διακίνησης καυσίμων, αλλά και στις εκπτώσεις που παρέχουν οι εταιρείες εμπορίας στα πρατήρια. Σε μερικές περιπτώσεις, οι εκπτώσεις αυτές -ακόμη και από πρατήριο σε πρατήριο της ίδιας εταιρείας- είναι μεγαλύτερες από το κέρδος του ίδιου του πρατηριούχου. Στο μεταξύ, διοικητικό πρόστιμο 4.000 ευρώ επιβλήθηκε σε πρατήριο της Ιθάκης, στο οποίο διαπιστώθηκε ελλιπής μέτρηση σε δύο αντλίες του πετρελαίου κίνησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αρχειοθήκη ιστολογίου