Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2016

Δημόσιο ΙΕΚ Σαλαμίνας Επαγγελματική εκπαίδευση ποιότητας με κέντρο τον Άνθρωπο



«Εργαζόμαστε για ένα σχολείο – περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Είναι ένα σχολείο που σκέφτεται, συμμετέχει, δημιουργεί, μιλά, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Δεν είναι ένα σχολείο που σιωπά και παραιτείται.» 
                                                                                         
Paolo Freire
*(αντιγραφή από την αρχική σελίδα του ΙΕΚ Σαλαμίνας στο διαδίκτυο)

Ήθελα εδώ και πολύ καιρό, από την αρχή της λειτουργίας του, να κάνω ένα ρεπορτάζ στο Δημόσιο ΙΕΚ Σαλαμίνας. Δεν είχε τύχει. Έτυχε όμως να βρεθούν στο δρόμο μου οι σπουδαστές του τμήματος Αρτοποιίας – Ζαχαροπλαστικής, του οποίους συνάντησα κάποιο απόγευμα του Δεκέμβρη στο αρτοποιείο «Μουράτος» στα Αμπελάκια, όπου έκαναν κατά κάποιο τρόπο τα εργαστήριά τους. Από κει και πέρα το πράγμα πήρε το δρόμο του.

Το Δημόσιο ΙΕΚ Σαλαμίνας λειτουργεί εδώ κι ένα χρόνο στο χώρο του ΕΠΑΛ. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν  εννέα ειδικότητες, πέντε του Β΄ εξαμήνου (Βοηθός Νοσηλευτικής Γενικής Νοσηλείας, Στέλεχος Διοίκησης & Οικονομίας, Τεχνικός Εφαρμογών Διαδικτύου, Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων και Τεχνικός Αισθητικής Τέχνης & Μακιγιάζ) και τέσσερις του Α΄ (Βοηθός Φαρμακείου, Τεχνικός Αρτοποιίας – Ζαχαροπλάστης, Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης, Τεχνικό Δικτύων & Τηλεπικοινωνιών) .  Η διάρκεια των σπουδών είναι τέσσερα εξάμηνα συν ένα εξάμηνο υποχρεωτικής πρακτικής.
Από την αρχή τη λειτουργίας του το ΙΕΚ έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στη Σαλαμίνα, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι εγγεγραμμένοι 237 και να φοιτούν περίπου 200 σπουδαστές από 18 – 55 ετών, απόφοιτοι Λυκείου ή με απολυτήριο Β΄θμιας Εκπαίδευσης, αφού πρόκειται για μεταλυκειακή κατάρτιση ενηλίκων (αυτή είναι και η διαφορά με τα ΕΠΑΛ). Μόνο αυτό το εξάμηνο διδάσκουν 48 ωρομίσθιοι καθηγητές.
Την πρώτη μας έκπληξη τη δοκιμάζουμε μπαίνοντας στη σελίδα του ΙΕΚ στο διαδίκτυο. Περιμένει κανείς ότι θα βρει μόνο γενικές πληροφορίες για τα εξάμηνα και τις ειδικότητες και πέφτει, από την αρχική σελίδα κιόλας, πάνω σε μία ολόκληρη φιλοσοφία της εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη εντύπωση κάνει η δέσμευση ποιότητας από πλευράς Διεύθυνσης και Εκπαιδευτών που εστιάζει στο τρίπτυχο Καταρτιζόμενος – Ποιότητα  - Άνθρωπος.
Επισκεφτήκαμε το ΙΕΚ Σαλαμίνας και συναντήσαμε τη διευθύντρια κ. Ρόδω Πυροβολάκη και την υποδιευθύντρια κ. Μαριλένα Λάσκου.
Η συζήτηση με την κ. Πυροβολάκη, την εκπαιδευτικό που ουσιαστικά έστησε το δημιούργημα, για το οποίο κάνουμε λόγο, από την αρχή, έδωσε πολλές απαντήσεις στην αρχική έκπληξή μας.
«Η φιλοσοφία μας εμπερικλείεται στη συνεργατική κουλτούρα. Στηρίζω ο ένας τον άλλον, προσηλώνομαι και στις ατομικές ανάγκες, και στον άνθρωπο και στο αποτέλεσμα ισόρροπα», μας λέει.
Υπάρχει στήριξη από την Πολιτεία;
«Η Πολιτεία έχει εξαιρετικά αργές διαδικασίες για τα προβλεπόμενα, τις οποίες, αν κι εμείς τις ακολουθούσαμε, δεν θα υπήρχε ΙΕΚ» θα μας πει με κάποια δόση πίκρας.
Κι από πλευράς υποδομών; Υπάρχουν οι υποδομές για να στηρίξουν εργαστηριακά τις ειδικότητες;
«Συστεγαζόμαστε με το ΕΠΑΛ Σαλαμίνας με απόφαση Δ.Σ. και φιλοξενούμαστε κατά ένα μεγάλο μέρος από το Εργαστηριακό Κέντρο- κι εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Διευθυντή του κ. Πάρη Ανδριανό για την αμέριστη συμπαράστασή του.
Ο στόχος του ΙΕΚ είναι η σύνδεση με την αγορά εργασίας, η σύνδεση των ειδικοτήτων με τις ανάγκες της αγοράς. Υπάρχουν όμως προβλήματα. Υπάρχουν ειδικότητες, στις οποίες δεν υπάρχουν εργαστήρια. Εκεί χρειάζεται από πλευράς μας πάρα πολύ τρέξιμο, ρίσκο και αποφασιστικότητα.  Οι σπουδαστές επισκέπτονται υπό την επίβλεψη εκπαιδευτών εργασιακούς χώρους, προκειμένου να κάνουν τα εργαστηριακά μαθήματα.  Δημιουργούμε επίσης δίκτυο επαγγελματιών με προσωπική επαφή, ώστε να ετοιμάσουμε την υποδομή για το εξάμηνο της πρακτικής.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης των ενηλίκων;
«Η εκπαίδευση ενηλίκων έχει σαν στόχο να ενισχυθεί η αυτονομία των καταρτιζόμενων. Εφαρμόζονται σε μεγάλο βαθμό απελευθερωτική χειραφετική αγωγή, όπως την έχει εμπνευστεί ο Πάολο Φρέερε και προσαρμόζεται στις ανάγκες των εκάστοτε καταρτιζόμενων. Μέσα απ΄ αυτή τη διαδικασία, οι καταρτιζόμενοι μαθαίνουν να παίρνουν αποφάσεις για τη μόρφωσή τους μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες και να αναλαμβάνουν δράση να επιδρούν προς τα έξω».
Ποιο θα ιεραρχούσε η κ. Πυροβολάκη ως το μεγαλύτερο στοίχημα που αντιμετωπίζει το ΙΕΚ από τη σύστασή του;
«Λείπει η κουλτούρα του ΙΕΚ κι αυτήν την κουλτούρα πρέπει να διαμορφώσουμε. Να δημιουργήσουμε επαγγελματίες υψηλής εξειδίκευσης, ώστε οι εταιρίες να είναι εκείνες που θα προστρέχουν στα ΙΕΚ, αναζητώντας μελλοντικούς συνεργάτες με υψηλή κατάρτιση».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αρχειοθήκη ιστολογίου