Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Στα 36 εκατομμύρια πετάει η αποχέτευση!

Στα 36 εκατομμύρια εκτοξεύεται η αποχέτευση μετά και την ψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο σε έκτακτη συνεδρίαση την Πέμπτη 28 Ιουνίου συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 7.626.000€!  Κι αυτό όταν έχει γίνει τόσος ντόρος και εκκρεμούν δικαστήρια για τους πρ. δημάρχους επειδή το έργο από τα αρχικά 12.000.000 έφτασε τα 24!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Στην έκτακτη συνεδρίαση ο εισηγητής αντιδήμαρχος έργων Β. Αστράκος ζήτησε να ψηφιστεί το θέμα προκειμένου να συνδεθούν και κάποιοι οδοί συνολικού μήκους 5.600μ., που δεν προβλέπονταν στην αρχική μελέτη, ωστόσο ανήκουν στο κέντρο της Σαλαμίνας. Μέχρις εδώ καλά. Επειδή τώρα η δημοτική αρχή προσδοκεί, όπως είπε, να χρηματοδοτηθεί και το έργο αυτό, προέταξε τη συμπληρωματική σύμβαση, δηλαδή την επέκταση της εργολαβίας με τον ίδιο ανάδοχο, ώστε να μην κοπεί – σύμφωνα με τα λόγια τους πάντα – ο ομφάλιος λώρος με το Ταμείο Συνοχής. Χρήματα όμως που και ο ίδιος ο δήμαρχος παραδέχτηκε ότι δεν έχει εξασφαλίσει, παρά μίλησε γενικά ότι θα πάει να τα διεκδικήσει. Πώς όμως; Το Ταμείο Συνοχής ενέκρινε 12 εκατομμύρια. Τόσα θα δώσει. Είτε 16 στοιχίσει το έργο είτε 24 είτε 36 είτε 100, εκείνοι θα δώσουν ό,τι έχουν εγκρίνει, ευρώ παραπάνω. Πώς λοιπόν θα πληρωθεί αυτή η συμπληρωματική σύμβαση; Από τα χρήματα, λένε, που θα έρθουν από το Ταμείο Συνοχής στο ελληνικό κράτος, το οποίο όμως ήδη τα προκαταβάλλει από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, προκειμένου να τελειώσει το έργο. Δηλαδή, τα χρήματα που έχει δώσει ήδη το κράτος για να μας διευκολύνει μέχρι να έρθουν από το Ταμείο Συνοχής θα τα ξαναδώσει (ποιος; το κράτος;) όταν θα τα πάρει πίσω, επειδή εμείς αποφασίσαμε τώρα, με το τελείωμα του έργου, να πάμε σε συμπληρωματική σύμβαση – δηλαδή επί της ουσίας σε απευθείας ανάθεση - και όχι σε ανοιχτό διαγωνισμό, με το σύνηθες πρόσχημα ότι θα είναι χρονοβόρος; Κι αν δεν χρηματοδοτηθεί; Πόσο θα κληθούν να πληρώσουν οι δημότες- αφού το έργο είναι ανταποδοτικό;
Δεν θα μπούμε τώρα στην ουσία της μελέτης, την οποία όλη σχεδόν - η αντιπολίτευση χαρακτήρισε υπερκοστολογημένη. Ο Σπ. Σοφράς μάλιστα υπολόγισε 1.140€ το μέτρο! Μια μελέτη που συμπεριλαμβάνει αρχαιολογικές εργασίες ύψους 200.000€, αποκατάσταση οδοστρώματος στις κεντρικές οδούς (μα αυτό προβλεπόταν στην αρχική μελέτη), για κατασκευή υποσταθμού μέσης τάσης για να καλυφθεί το ανατολικό αντλιοστάσιο (μα αυτό δεν αφορά την πρώτη φάση; Δεν είναι αυτό το αντλιοστάσιο που εγκαινιάστηκε τις προάλλες;),κ.ά. Σαν δημότες όμως πρώτιστα και στη συνέχεια σαν δημοσιογράφοι δικαιούμαστε να θέσουμε κάποια ερωτήματα.
Γιατί δεν πήγαμε με ανοιχτό διαγωνισμό παρά επιλέχθηκε πάλι η απευθείας ανάθεση μέσω της συμπληρωματικής σύμβασης; Ποιος μας λέει ότι το 12% έκπτωση που δίνεται δεν θα μπορούσε να γίνει 20% σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, δεδομένης της κρίσης και της προσφοράς που υπάρχει σήμερα; Μήπως έτσι ζημιώνεται ο δήμος;  Πληρώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση συμπληρωματικές συμβάσεις; Πληρώνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων συμπληρωματικές συμβάσεις; Από πού θα πληρωθεί; Γιατί η Περιφέρεια δεν έκανε δεκτά τα 3 εκατομμύρια για ασφαλτοστρώσεις; Γιατί τόση πρεμούρα, όπως ρώτησε και ο Θ. Μακρής, να περάσει έκτακτο Δ.Σ. το θέμα; Γιατί δεν ήρθε σε κανονική συνεδρίαση; Την ίδια μέρα ήρθε και δεύτερο θέμα που αφορούσε ποσό 3.315.797€ για συνδέσεις, που τελικά θα γίνει με ανοιχτό διαγωνισμό; Στην πρόσκληση της συνεδρίασης ξεκαθαρίζεται ότι «σύμφωνα με έγγραφο του Ταμείου Συνοχής προκειμένου να θεωρηθεί λειτουργικό το έργο της αποχέτευσης πρέπει να έχουν συνδεθεί 2.000 κατοικίες στο δίκτυο». Ο δήμαρχος όμως στη συνέντευξη Τύπου που μας έδωσε μας είπε ότι για κείνον έργο δεν είναι οι συνδέσεις αλλά η κατασκευή των απαραίτητων εγκαταστάσεων, διότι, όπως είπε, το Ταμείο Συνοχής αυτές πληρώνει. Τι τελικά αληθεύει; Υποχρεωνόμαστε να κάνουμε και συνδέσεις; Και πόσες αιτήσεις έχουν γίνει μέχρι σήμερα; Τι θα γίνει αν δε γίνουν αιτήσεις;
Λίγα από τα πολλά, πάρα πολλά, ερωτήματα που δικαιούται να θέσει κανείς όταν βλέπει ότι ένα έργο έχει ανέβει τρεις φορές πάνω! Πού θα φτάσει ακόμη; Πληροφορίες μας λένε ότι η υπόθεση ενδεχομένως πάρει το δρόμο για τη δικαιοσύνη από πλευράς αντιπολίτευσης. Τι συμβαίνει αλήθεια; Αυτό που εμείς γνωρίζουμε είναι πως τούτο το γιοφύρι της Άρτας που λέγεται αποχέτευση, αντί να ξεβρωμίσει την πόλη, κάθε μέρα βρωμάει ακόμη περισσότερο. Κάτι υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας. Κάτι, αλλά τι;

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Υπερτιμολογήσεις έως 200% σε έργα του ΕΣΠΑ

Της Δήμητρας Καδδά

Ένα δημόσιο έργο ξεκινά κοστίζοντας 100 ευρώ. Από αυτά, τα 60 τα δίνουν τα κοινοτικά ταμεία (ΕΣΠΑ) και τα υπόλοιπα 40 το κράτος. Ωστόσο, με συνεχείς παρατάσεις, υπερκοστολογήσεις, συμπληρωματικές συμβάσεις, απαλλοτριώσεις και άλλες πολλές δαπάνες, στο τέλος το έργο φτάνει στα 300 ευρώ. Και τα υπόλοιπα 200 ευρώ τα δίνει μόνος του ο κρατικός προϋπολογισμός, αφού όλες οι παραπάνω «εξτρά» δαπάνες δεν είναι επιλέξιμες από την ΕΕ για συνδρομή.

Το παράδειγμα έφερε προ ημερών κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τα λεφτά που χάνονται στα δημόσια έργα, τη στιγμή που λεφτά δεν υπάρχουν, ούτε για επενδύσεις. Το παράδειγμα αφορούσε τα έργα που δημιουργούν έσοδα (π.χ. μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια κλπ.) στα οποία η συνδρομή των κοινοτικών ταμείων ξεκινά από το 60% και τελικά καταλήγει να είναι μόνο το 20%.

Το πρόβλημα δεν είναι καινούριο, ανέφερε. Είναι η νόρμα όλα τα προηγούμενα χρόνια με έργα να σέρνονται χρόνο με το χρόνο, μέσω παρατάσεων, συμπληρωματικών αναθέσεων και συμβάσεων.

Πλέον όμως οι καιροί είναι κρίσιμοι, πρόσθετε, αφού το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στο βωμό του Μνημονίου έχει ήδη «πετσοκοπεί» 10 φορές (στα 7,3 δισ. ευρώ από τα 10,3 δισ. ευρώ το 2010) και όλα δείχνουν ότι έρχεται η... 11η περικοπή για να καλυφθεί η υστέρηση φορολογικών εσόδων (εκτιμάται ότι μπορεί να κοπεί ακόμη και 1 δισ. ευρώ όπως αναφέρεται και σε δημοσίευμα του Capital).

Έτσι, πλέον, τα λεφτά δεν φτάνουν και όποια νέα υπέρβαση στερεί και νέα έργα από τη χώρα απομυζώντας τα λεφτά που θα μπορούσαν να διατεθούν. Πρώτα στη λίστα των περικοπών είναι -και πάλι- τα μικρά περιφερειακά έργα.

Σημειώνεται ότι ακόμη οι 5 μεγάλοι αυτοχρηματοδοτούμενοι άξονες αλλά και πολλά άλλα έργα είναι παγωμένα γιατί δεν υπάρχουν τα λεφτά συγχρηματοδότησης ελλείψει τραπεζικής ρευστότητας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Εργαζομένων στην ΜΟΔ (τον κρατικό φορέα που παράσχει τεχνική υποστήριξη για το ΕΣΠΑ) παρατηρούνται συνεχείς υπερβάσεις κόστους των έργων, οι οποίες επιτείνουν το προηγούμενο πρόβλημα και επιπλέον συσσωρεύουν δημόσιο χρέος.

Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους δείχνουν ότι στο 90% των δημοσίων συμβάσεων παρατηρείται σημαντική αύξηση του προϋπολογισμού σε σχέση με αυτόν με τον οποίο ανατέθηκε.

Το αυξημένο αυτό κόστος στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ, καθώς ανατίθεται στους αναδόχους-εργολάβους με αδιαφανείς διαδικασίες ή κατάχρηση των διαδικασιών που προβλέπονται αλλά θεωρούνται εξαιρετικές με βάση το κοινοτικό και εθνικό νομικό πλαίσιο.

Τέτοια παραδείγματα, σύμφωνα με τον Σύλλογο, είναι κυρίως οι συμπληρωματικές συμβάσεις και οι απευθείας αναθέσεις. Το αποτέλεσμα είναι να απαιτούνται επιπλέον εθνικά χρήματα για την ολοκλήρωση των έργων και να επιβαρύνεται τελικά συνεχώς ο κρατικός προϋπολογισμός. Τα επιπλέον αυτά χρήματα επιβαρύνουν σχεδόν στο σύνολό τους το ετήσιο έλλειμμα του προϋπολογισμού, και τελικά ανεβάζουν το δημόσιο χρέος.

Ειδική αναφορά κάνουν τα στελέχη της ΜΟΔ στο υπέρογκο κόστος των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για την κατασκευή δημοσίων έργων. Η ΕΕ δεν χρηματοδοτεί απαλλοτριώσεις που υπερβαίνουν το 10% του συνολικού κόστους του έργου (στο οποίο περιλαμβάνεται προφανώς η κατασκευή), τη στιγμή που η ελληνική πραγματικότητα ξεπερνά κατά πολύ αυτό το ποσοστό.


Πηγή:www.capital.gr
http://www.capital.gr/news.asp?id=1515601

Αρχειοθήκη ιστολογίου