Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

Σαλαμίνα : ένα απέραντο ιχθυοτροφείο, από τα Κανάκια έως την Γυάλα!

Τώρα που κόπασε ο κουρνιαχτός από τις βαρύγδουπες και δακρύβρεχτες ανακοινώσεις της Δημοτικής Αρχής γύρω από τις υδατοκαλλιέργειες και την αλόγιστη όσο και σκανδαλώδη υπογραφή της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) από την απελθούσα κυβέρνηση, πιστεύω ότι ήλθε η ώρα για μία ανασκόπηση του τεράστιου αυτού προβλήματος για το νησί μας.
Και τούτο, για να ενημερωθεί ο κόσμος και να κατανοήσει το μέγεθος της ολοκληρωτικής καταστροφής που επέρχεται με την δημοσιευθείσα ΚΥΑ, η οποία εξεδόθη κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.2742/1999 και συνεπώς έχει ισχύ νόμου.
Δεν είναι μια απλή διοικητική πράξη όπως αυτάρεσκα υπαινίχτηκε ο Δήμαρχος στο Δ.Σ.
Με την ΚΥΑ, σε αντίθεση με όλες τις ακτές του Ν. Αττικής και των νησιών της, οριοθετείται στο νησί μας Περιοχή Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών κατηγορίας Α (κωδ. ΠΑΥ Α.10) εντός της οποίας χωροθετείται Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (κωδ. ΠΟΑΥ-ΥΔΚ6), που σημαίνει ότι όλη η Νότια παράκτια Σαλαμίνα (από όρμο Κανακίων έως Γυάλα) μπορεί να γίνει ένα απέραντο ιχθυοτροφείο.
Η χωροθέτηση ΠΟΑΥ επιτρέπει έντονες και οχλούσες παρεμβάσεις στις παράκτιες ζώνες, ακόμη κι εντός αιγιαλού.
Συγκεκριμένα επιβάλλεται η εξασφάλιση χερσαίας έκτασης εντός της οποίας εγκαθίστανται οι συνοδές υποδομές δηλ. εγκαταστάσεις επεξεργασίας αποβλήτων, κλίβανοι αποτέφρωσης, φυλάκια, αποθήκες τροφίμων/υλικών, προβλήτες, χώροι παραμονής προσωπικού και ό,τι άλλο εξυπηρετεί αυτή την παραγωγική δραστηριότητα.
Προς τούτο, η ΚΥΑ επιβάλλει την τροποποίηση βασικών διατάξεων άλλων νόμων με σκοπό την κατά προτεραιότητα προστασία και ανάπτυξη της υδατοκαλλιεργητικής δραστηριότητας, όπως :
α) την τροποποίηση του ν.2791/2001 ώστε να επιτρέπεται η χρήση και η εκτέλεση έργων στον αιγιαλό και την παραλία  για την απρόσκοπτη λειτουργία των μονάδων υδατ/ργειας,
β) την τροποποίηση του από 31/5/1985 ΠΔ (ΦΕΚ 270Δ) που αφορά τους όρους και περιορισμούς δόμησης των εκτός σχεδίου γηπέδων, προκειμένου να υπαχθούν στις προβλεπόμενες παρεκκλίσεις και τα έργα  υποστήριξης των μονάδων αυτών στην χερσαία ζώνη,
γ) και το σπουδαιότερο, εναρμόνιση του εγκεκριμένου ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και των εγκεκριμένων Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. στην κατεύθυνση του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού που περιγράφει η ΚΥΑ, για να προστατευθούν οι υδατοκαλλιέργειες.
Αυτό σημαίνει ότι όλη αυτή η παράκτια ζώνη χαρακτηρίζεται επισήμως ως Βιομηχανική Περιοχή με αποκλειστική χρήση τις υδατοκαλλιέργειες.
Οι επιπτώσεις πολλές και καταστροφικές.
Όλες οι περιοχές που βρίσκονται στην παράκτια αυτή ζώνη και σήμερα κατοικούνται από χιλιάδες οικιστές, χάνουν τον οικιστικό προσδιορισμό τους με συνέπεια την ραγδαία υποτίμηση της αξίας των ακινήτων τους  και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Με την χωροθέτηση ΠΟΑΥ ακόμα και η πρόσβαση στις παραλίες για κολύμβηση δεν θα επιτρέπεται, η επαγγελματική και ερασιτεχνική αλιεία θα απαγορεύεται και η χρήση των αλιευτικών καταφυγίων θα περιέλθει αναπόφευκτα στους ιχθυοκαλλιεργητές.
Η δημιουργία της «Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων που θίγονται από την Ανάπτυξη Υδατοκαλλιέργειας» αποσκοπούσε, στην αποτροπή της έκδοσης της ΚΥΑ με παρεμβάσεις σε διάφορους φορείς και επίπεδα και συνακόλουθη δημοσιοποίηση μέσω των ΜΜΕ.
Ως μέλος της 9μελούς Διοικούσας Επιτροπής του Οργάνου αυτού, έζησα από κοντά και πολλές φορές την εμμονή και αναλγησία που διακατέχει τους ιθύνοντες.  Αυτό εξάλλου έδειξε και η πραξικοπηματική ενέργεια των 8 υπερυπουργών να υπογράψουν άρον-άρον την ΚΥΑ την ημέρα που έπαιρνε ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή η καινούργια κυβέρνηση.
Τόση ήταν η σπουδή τους.
Μετά την προσφυγή της Πανελλήνιας Επιτροπής στο ΣτΕ, η ΚΥΑ θα κριθεί πλέον από το δικαστήριο για την συνταγματικότητα και τις όποιες νομικές πλημμέλειες.
Με τα όσα ανέφερα, γίνεται νομίζω κατανοητό και από τον πιο αδαή περί τα πράγματα, ότι το μέλλον του τόπου μας διαγράφεται πολύ ζοφερό, γιαυτό και θα πρέπει να αντιδράσουμε ως τοπική κοινωνία άμεσα, δυναμικά και αποφασιστικά.
Για την δεκτικότητα του εγχειρήματος από την τοπική κοινωνία (όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η σχετική Έκθεση της μελέτης για την ΠΟΑΥ) απαιτείται η ενεργοποίηση της συνεργασίας με τους φορείς της αυτοδιοίκησης.
·       Επειδή όμως το Δημ. Συμβούλιο δεν γνωρίζει κάτι σχετικό, ερωτάται η Δημοτική Αρχή εάν έχει υπάρξει ενεργοποίηση μιας τέτοιας συνεργασίας, σε τι επίπεδο και σε τι βαθμό.
·       Διερωτώμαι επίσης, εάν η ψήφιση της επέκτασης του ιχθυοτροφείου στο Πυργιακόνι από τη σημερινή Δημ. Αρχή (αρ.Απόφ. ΔΣ 131/2011) - κόντρα στην πάγια και διαχρονική θέση του Δήμου - αποτελεί προοίμιο για όλα τα τεκταινόμενα.
Η αδράνεια της Δημοτικής Αρχής στο πελώριο αυτό θέμα είναι τόσο κραυγαλέα που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά.
Το ότι υπάρχει καταγεγραμμένη αντιγνωμία και αντιπαλότητα για το θέμα αυτό  μεταξύ Δημ. Συμβούλων της παράταξης του Δημάρχου, αυτό δεν τον απαλλάσσει της ευθύνης που έχει επωμισθεί για την προάσπιση των συμφερόντων του Δήμου και των κατοίκων του.
Δεν μπορεί να θυσιάζονται ζωτικά συμφέροντα μιας ολόκληρης κοινωνίας στο βωμό της διατήρησης της συνοχής ενός συνδυασμού.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό για να το διαχειρισθεί μία απλή πλειοψηφία του  Δ.Σ. ερήμην των κατοίκων και ιδιοκτητών της θιγόμενης περιοχής, και όχι μόνον.
·       Η πρόταση μου για συζήτηση του θέματος σε ανοικτό Δημοτικό Συμβούλιο, απορρίφθηκε από τον Δήμαρχο και δεν καταλαβαίνω γιατί.
Το γεγονός ότι ο Δήμαρχος διαβεβαίωσε ψευδώς το Δημ. Συμβούλιο ότι ο Αναπλ. Υπουργός ΥΠΕΚΑ Σηφουνάκης  δεσμεύτηκε εγγράφως ότι δεν θα εγκατασταθούν νέες μονάδες υδατοκαλλιεργειών επικαλούμενος μάλιστα και σχετικό έγγραφο, με ανησυχεί πολύ.
Το ότι ο Δήμαρχος εξέδωσε και έγγραφη ανακοίνωση επαναλαμβάνοντας τα ίδια ψεύδη, με ανησυχεί περισσότερο. 
Και τούτο διότι με το έγγραφο που επικαλείται, όχι μόνον δεσμεύσεις δεν δίνονται από τον Υπουργό αλλά ούτε και φέρει την υπογραφή του.
Απλά, η διευθύντρια της Δ/νσης Χωροταξίας αναφέρει τις προβλέψεις του Ειδικού Πλαισίου που πραγματεύεται η ΚΥΑ και τίποτα παραπάνω, καταλήγοντας ότι : «Μέχρι τη θεσμοθέτηση ΠΟΑΥ, δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση νέων μονάδων και η αύξηση της δυναμικότητας των υφιστάμενων μονάδων επιτρέπεται κατά 25% ».
Εύλογα διερωτάται κανείς, πού αποβλέπει η προσπάθεια εφησυχασμού εκ μέρους του Δημάρχου;
Τι είναι εκείνο που κάνει τον Δήμαρχο να παραποιεί την αλήθεια;
Μήπως δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει;
Αλλά ακόμα κι αν υπήρχε δέσμευση - που δεν υπάρχει - ενός από τους 8 συνυπογράφοντες Υπουργούς, τι αξία έχει αν δεν μετουσιωθεί σε τροποποίηση της ΚΥΑ;
Καλώ τον Δήμαρχο να ανακηρύξει το θέμα της μη  εγκατάστασης νέων υδατοκαλλιεργειών σε θέμα υψίστης σημασίας για το νησί μας.
·       Καλώ τον Δήμαρχο να αποδεχθεί την πρόταση μου για συζήτηση του θέματος σε ανοικτό Δημοτικό Συμβούλιο για λήψη αποφάσεων και μέτρων όπως η άμεση προσφυγή του Δήμου μας στο ΣτΕ για ακύρωση χωροθέτησης ΠΟΑΥ στο νησί μας. (Τα επιχειρήματα για μια επιτυχή έκβαση είναι πολλά και αντλούνται μέσα από τις προβλέψεις της ίδιας της ΚΥΑ).

Τέλος, καλώ όλους τους Δημότες και κατοίκους της Σαλαμίνας να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος του προβλήματος και να γίνουν φορείς αντίδρασης.  Ήλθε η ώρα της συνυπευθυνότητας.
Οι καιροί ου μενετοί.

                                               Σαλαμίνα 30/11/2011
Ρούλα Νάννου
Δημ. Σύμβουλος
Επικεφαλής Δημ. Παράταξης
«Κοντά στο Δημότη».


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ax......koyla........

Αρχειοθήκη ιστολογίου